2011. október 1., szombat

A kontaktlencse

Már rég ígértem ezt a postot, elnézést, hogy ilyen sokat kellett rá várni, remélem hasznos lesz.

Nekem kb. 10 éves korom óta rossz a szemem, akkor kaptam meg az első szemüvegem. Legyűrtem vele az általánost, és elkezdtem a gimit. Akkoriban még nem lehetett olyan jó kereteket kapni, mint mostanában, szóval sok szempontból átokként tekintettem a szemüvegemre.:D Én távolra nem látok jól, ma már mindegyik szememre kb. -3,5 dioptriás szemüveg/lencse kell, 1ről indultam. Elég sok hátrányát tapasztaltam a szemüvegnek onnantól kezdve, hogy ha összetapizod a lencsét véletlenül, koszos lesz, mikor lepuszilnak, összekenik, nyári strandolásnál sem a legjobb, főleg mert a vízbe nem célszerű bevinni, nélküle viszont nem látsz, párnára sem tudod letenni a kis buksid akárhogy.:D És még sorolni lehetne.


Szemészet
Aztán jött a gimi.. Két osztálytársam is kontaktlencsét használt, úgyhogy kifaggattam őket róla, felvetettem itthon is a dolgot. Végül  pedig elmentünk egy szemészdokihoz, aki foglalkozott kontaktlencsékkel is. Alaposan megvizsgálták a szemem, megkerestük a nekem való lencsét és megmutatták, hogy kell szakszerűen felhelyezni. Ezután bent kellett maradni az üzletben és picit ellenni benne, szokni a lencséket. Első körben egy párat kaptam, ha jól rémlik egy hónapra, majd vissza kellett mennem, és újra megvizsgáltak, plusz megnézték, hogy mennyire bírja a szemem. És mivel jól bírta, felírtak fél évnyi adagot egy hónapos lencsékből. Azóta félévente járok alapos vizsgálatra, ahol ellenőrzik, hogy nem romlott-e a látásom, nincs e a szememmel egyéb probléma, és felírják az újabb adag lencséket. Az én dokim fontosnak tartja a rendszeres ellenőrzést, amivel én is teljes mértékben egyetértek. Maga a lencse egyébként negyed-fél dioptriával gyengébb, mint a szemüveg, mivel nem mindegy, hogy a szemünk előtt pár centivel, vagy közvetlenül a szemen van az a dioptria. Ráadásul ezzel elkerülhető, hogy a szemünk megszokja az éles látást, ezáltal pedig nem romlik tovább. Ennek ellenére természetesen jól látni mindent.

Milyen lencsék vannak?
Kontaktlencsékből már nagyon sokfélét lehet kapni, és nem csak arra gondolok, hogy vannak színesek, mintásak, hanem különböző tulajdonságú, különböző időtartamra valóak is. Pl. hallottam már olyanról, amit hetekig ki sem kell venni. Az enyémek egy hónap után lecserélendő lágy lencsék, amit szigorúan be is tartok. Nekem ezt ajánlották, teljes mértékben elégedett vagyok velük. Nem mindenki tudja, bár egyre elterjedtebbek a színezett lencsék is, de nem csak azoknak lehet színes kontaktlencséjük, akik látáskorrekcióra szorulnak. Annak ellenére, hogy nincs szükséged dioptriás lencsére, akkor is érdemes szakembert felkeresni miatta!

Nekem ilyen fajta van.

Felhelyezés és kivétel
A doki mindenképp megmutatja, hogy kell csinálni, nekem az elsőt ő tette a szemembe. Az elején elbajlódtam vele, belemásztam a tükörbe és 10-15 percet is szórakoztam mire bekerült. Ma már gyorsabban megy, mint a spirálozás.:D Kiveszem a tokból, rá a mutatóujjamra. Olyan mint egy pici salátástál. Vigyázni kell rá, hogy ne legyen kifordítva. A szélét kell nézni. Ha jól van, szép félkör formát ad ki oldalról nézve, kifordítva pedig kicsit kifelé kanyarodik a széle. Úgy is be lehet tenni, csak olyan érzés, mintha valami szösz lenne rajta. Bal kézzel a felső pilláimnál fogva húzom fel a szemhéjam, az alsó részt pedig a jobb kezem középső ujjával húzom le (ennek a mutató ujján van ugye a lencse). Így elkerülhető, hogy reflexből becsukjam, mikor teszem be a lencsét. A szemészeten úgy javasolták, hogy a fehér részre tegyem, a nézegetéstől, pislogástól pedig a helyére csúszik, de én jobb szeretem közvetlenül a szemem közepére tenni. A kivétel ugyanígy néz ki, csak a jobb kéz mutató és hüvelykujjával finoman kicsípem a lencsét. Könnyen megszokható ez a szemturkálás.


Tisztítás és tárolás
Ún. többfunkciós oldatok szolgálnak a kontaktlencse tárolására és tisztítására. A folyadékok 3 hónapig állnak el a felbontást követően, de ennyi idő alatt, rendszeres használat mellett el is fogynak. Az oldat fertőtlenít, tisztít, síkosít és eltávolítja a lencsére rakódott fehérjéket. A használat nagyon egyszerű. Minden flakon mellé adnak egy kis kontaktlencsetartót, ebbe tenni kell valamennyi folyadékot, ami kényelmesen ellepi majd a lencsét. Miután kiveszem a szememből, a tenyerembe teszem, rá pár csepp az oldatból, majd finoman a mutatóujjammal megdörzsölgetem. Leöblítem és mehet a tartóba. A folyadék ahogy írtam már, tisztítja, fertőtleníti a lencsét, és nedvesen tartja azt.

Szükséges eszközök:
- törölköző vagy valamilyen kendő
- kontaktlencsetok (folyadékhoz kapsz)
- kontaktlencsefolyaték


Egészségtelen a lencseviselés?
A lencsék alapanyaga szövetbarát, nem okozhat semmilyen problémát, elváltozást a szemmel érintkezve. A mai darabok elegendő oxigént engednek át ahhoz, hogy kényelmes legyen a viselet. Formájukat úgy alakítják ki, hogy tökéletesen illeszkedjen a szemre, ezért is fontos szakemberrel konzultálni, így elkerülhető a nem megfelelő kontaktlencse vásárlása. A lágy lencséket a folyadék tartja lágyan, ezért amikor a szemünkben van, attól szívja el a nedvességet. Emiatt célszerű minél kevesebbet viselni. Én is ha hazajövök és már nem is tervezek elmenni itthonról, inkább kiveszem. A monitort is kellemesebb szemüvegben bámulni. Ha minden előírást betartasz, nem lehet probléma vele.

Ami még problémát okozhat
Bizonyos körülmények, mint pl. a cigifüst, ami egyébként is irritálhatja a szemet, a lencseviselésnél is kellemetlenséget okozhat. Nálam ilyen a szemceruza használata is, amit már említettem többször. A másik dolog pedig a sírás.:D Ha kontaktlencsében sírok, utána nagyon rá szokott tapadni a szememre, és elég nehéz levenni. Velem egyszer előfordult, hogy elszakadt a lencse, ilyenkor egyből dobjuk ki és kezdjünk másikat használni. Láttam már olyat is, hogy valakinek a kivételnél szakadt el, és egy darab beleragadt a szemébe. Ilyenkor a szemészorvoshoz kell menni, aki könnyedén ki tudja venni a bennragadt darabot, de ilyen nem fordul elő gyakran, velem még sosem történt ilyen a 9 év alatt.

Félelmek
Sokan kérdezték már tőlem, hogy fáj e betenni a lencsét meg kivenni. Dehogy fáj!:D Nem akarnám szándékosan kínozni magam. Ki sem eshet a lencse, még ha piszkálod is a szemed, nagyon "ügyesnek" kell lenni, hogy attól kiessen. A szem mögé sem mászik el, maximum a szemhéj alatt tud megragadni. Velem egyszer történt meg az utóbbi, de pár pislogás után a helyére is csúszott.

A kontaktlencse és a smink
Sokan azt hiszik, hogy kontaktlencséhez nem lehet sminkelni, természetesen lehet, csak helyes sorrendet kell tartani. Nagyon sok videóban láttam már, hogy sminkelés után tették be, ami a világ egyik leghatalmasabb ostobasága! Először be kell tenni a lencsét, azután pedig lehet sminkelni! Lemosásnál először el kell távolítani a lencséket, megtisztítani, majd ezután letörölhetjük a festéket. Hajlakk használatakor fokozottan ügyeljetek arra, hogy a szemetek csukva legyen, és ne kerülhessen a lencsére semmiképp a lakkból.

A kontaktlencse és a jogosítvány
Apróság, de fontos lehet. Ha kontaktlencsét használtok, érdemes a jogsitokra is olyan képet csináltatni, aminél nincs szemüveg rajtatok, mert abból probléma lehet. Lehet persze szemüvegben vezetni, abból már nem lehet gond. Én kb. ugyanolyan jól látok szemüveggel és lencsével is, de utóbbival szeretek jobban vezetni, sokkal kényelmesebb, egyszerűbb, és ugye így napszemüveget is fel tudok tenni, ha szükséges.

A kontaktlencse és a strand
Kényes téma. Szemüvegnél és lencsénél is. Szemüvegben sosem mentem vízbe, így nem is láttam semmit.:D Igazából lencsével sem ajánlott pancsikolni. Ennek ellenére ezt a szabályt át szoktam hágni, viszont nem is merülök a víz alá, hogy ne legyen belőle probléma. Szóval ha amellett döntötök, hogy lencsében irány a strand és a víz, óvatosan!



Tanácsok
- Mindenképp fordulj szemészhez, ha lencsét szeretnél. Semmiképp se vedd meg és szerencsétlenkedj vele otthon. Fontos, hogy egy szakértővel értekezz, és vele válaszd ki a megfelelő lencsét, ráadásul mindent türelmesen megmutatnak és elmondanak.
- Ha már megvan a lencse, ne légy lusta, mindig alaposan tisztítsd meg, és megfelelően tárold arra alkalmas folyadékban és tokban.
- Minden egyes behelyezés és kivétel előtt moss alaposan kezet, használj olyan törölközőt, ami nem bolyhosodik. Nagyon kellemetlen érzés, ha apró szövetszál kerül a lencsére, mielőtt beteszed. A kézmosásra illatmentes, antibakteriális folyékony szappan a legelőnyösebb, amit alaposan le kell öblíteni.
- Sose használjon egy lencsét több ember!
- Sose keverd a különböző lencsefolyadékokat!
- Se a folyadékot, se a lencsét ne használd a szavatosság lejárta után!

Én már 9 éve vagyok rendszeres kontaktlencse használó, sosem volt semmi gondom vele, élvezem minden előnyét, betartva az előírásokat. Amiket leírtam, a saját tapasztalataim, és az évek alatt összeszedett tudás és tapasztalat, ami nem elég ahhoz, hogy valaki orvos nélkül vágjon bele a kontaktlencsés életbe. Nem véletlenül írtam le több helyen, hogy doki nélkül semmiképp se vegyetek/használjatok lencsét.

11 megjegyzés :

  1. nekem pont csütörtöktől lett kontaklencsém :D azt szerentém kérdezni, hogy ugye a tartóba rakok folyadékoat amikor pl estére belerakom a lencséket. majd reggel berakom a szemembe akkor megtisztitom és utána a tartóban levő folyadékot öntsem ki ugye és amikor este megint kiveszem akkor újratöltöm ? :)

    VálaszTörlés
  2. bizony-bizony, kiöntöd, este meg újratölt:)

    VálaszTörlés
  3. Hasznos kis írás, köszönjük! :)

    VálaszTörlés
  4. Hát ezt most nagyon-nagyon köszi neked! 17 éve vagyok szemüveges (úúúristen :o most én is megdöbbentem) és most határoztam el magam, hogy igenis lencsét akarok! És most még biztosabb vagyok abban, hogy elolvastam a posztodat, hogy igen nekem KELL! Mindig volt valami visszahúzó dolog ami miatt nem csináltattam meg! De 2 hét múlva mindenképp mennem kell szemészetre, felvetem az ötletet a drnőnek, remélem díjazni fogja! Köszönöm Neked! :)))

    VálaszTörlés
  5. Mindennap hálás vagyok annak, aki kitalálta a kontaktlencsét, annak ellenére, hogy a szemüvegem is szeretem hordani. Akinek jó a szeme, el sem tudja képzelni, mekkora dolog jól látni mindenféle "keret-korlátok" nélkül :)

    VálaszTörlés
  6. Nagyon jól összeszedett,hasznos kis poszt. Közel (összesen) 10 évig voltam szemüveges,majd kontaktlencsés.A lencse már óriási előrelépés a szemüveg után.Sokkal kényelmesebb,minden szempontból.De ami nekem végső megoldást hozott,az a szemműtét.Azóta tényleg más,reggel kinyitom a szemem és látok,nem kell semmilyen segédeszköz!Elmondhatatlan!Nagyon örülök,hogy rászántam magam,magabiztosabb vagyok,és egészséges! :)

    Ha valaki szeretne részleteket,vagy a személyes tapasztalataimat,akkor írjatok nyugodtan.Bármilyen kérdésre szívesen válaszolok.

    ada52@citromail.hu

    Remélem nem bánod,hogy ezt idebiggyesztettem.

    VálaszTörlés
  7. nekem is a hosszútávú terveim között van a műtét is. azt javasolták, hogy amíg suliba járok és nagy a szemem igénybevétele, sokat nézek monitort, táblát, füzetet stb. addig várjak vele. bár így, hogy web-programozónak tanulok, nem tudom, mikor nem lesz olyan, hogy sokat bámulom a monitort.:)

    VálaszTörlés
  8. nekem nincs szükségem kontaktlencsére, de nagyon szeretnék egy pár színes lencsét mondjuk lilát, sárgát, kéket, zöldet.

    dyculin.blogspot.com

    VálaszTörlés
  9. nem tudnád megmondani, hogy mért van az, hogy amikor berakom a lencsét utána pár percig bepirosodik a szemem és mintha szösz lenne rajta... dehát tiszta a lencse és a kezem is. nem értem.

    VálaszTörlés
  10. ha elmúlik a pirosság, akkor lehet h csak meg kell szoknia a szemednek v nem tudom, de érdemes lenne dokit megkérdezni, biztos ami biztos. főleg ha nem is múlik el a pirosság. nekem mikor egy kis szakadás volt rajta, akkor is úgy éreztem, mintha szösz lenne rajta.

    VálaszTörlés